5 tips om je site te optimaliseren

21 december 2019

5 tips om je site te optimaliseren voor een tiptop SEO-score

Heb je net een nieuwe website gestart? Dan kun je stappen zetten om de site te optimaliseren. Met optimaliseren bedoelen we het gereed maken voor zoekmachines. We noemen dit ook wel SEO, of Search Engine Optimization. Wat zou je kunnen doen om je site beter te laten scoren?

Zoekwoorden gebruiken om je site te optimaliseren

Met zoekwoorden kun je scoren op zoekmachines. Het zoekwoord is het woord waarop je gevonden wilt worden. Gebruik het minimaal een aantal keren in de tekst. De zoekmachine snapt dan waar het over gaat. Je hoeft niet om de zin het zoekwoord te gebruiken, dat heeft namelijk geen zin. Een zoekmachine kan je daarvoor strafpunten geven. Daardoor verslechtert de positie in de zoekmachine juist.

De juiste SEO meta-data en tags

Je kunt je site beter laten beoordelen in Google door gebruik te maken van meta-titles en meta-description. Misschien heb je hier nog nooit van gehoord: de meta-title is de titel van de pagina of de tekst, zoals deze wordt weergegeven in de zoekmachine. De meta-description is een langere uitleg over de pagina. Je leest dit vaak als een omschrijving van de tekst op de zoekmachine. In de titel mag je 70 tekens gebruiken, in de omschrijving 156. Gebruik in de kop en de omschrijving het belangrijkste zoekwoord van de tekst.

Nu we het toch over teksten hebben: door gebruik te maken van tags (h1, h2 en h3), geef je je tekst een duidelijke structuur. Dat komt de vindbaarheid in de zoekmachine ten goede en verbetert jouw SEO. De h1 tag is een van de belangrijkste onderdelen van de pagina. Deze tag geeft aan waar de pagina over gaat. Daarom moet deze tag het zoekwoord bevatten. Ook in de h2-tags (de alinea’s van je tekst), moet het zoekwoord een keer voorkomen.

Alinea’s met unieke content

Zoekmachines hechten waarde aan goed geschreven teksten. Dat houdt in dat de lezer de tekst makkelijk kan begrijpen. Met alinea’s en koppen geef je je content structuur. Licht per alinea één gedachte doe. Gebruik 5 tot 7 zinnen, met maximaal 15 woorden per regel. Op die manier creëer je een goede leesbaarheid.

Van knippen en plakken houden de zoekmachines niet zo. Natuurlijk mag je andere websites als bron gebruiken, maar dan dient de tekst wel herschreven te zijn. Zoekmachines kunnen pijlsnel herkennen of een tekst gekopieerd is. Daardoor krijg je strafpunten van de zoekmachine en zakt je website verder weg in de zoekresultaten. Daarom is unieke, goed leesbare content, een absolute must voor je website.

Een SSL-certificaat gebruiken

Een SSL-certificaat zorgt voor een betere waardering in de zoekmachines. Google plaatst websites die als onveilig worden gemarkeerd laag in de index. Een website is onveilig als deze geen certificaat heeft.

Sterker: sommige browsers, zoals Google Chrome en Mozilla Firefox, laten een scherm zien dat de website onveilig is, als deze geen certificaten heeft. Er moet dus een beveiligde verbinding tot stand komen.

Met een SSL-certificaat weten bezoekers zeker dat hun persoonsgegevens veilig zijn. Dat geeft een vertrouwd gevoel. Dat is zeker van belang als er bijvoorbeeld betalingen worden uitgevoerd op de website, alsof andere gegevens verstuurd moeten worden. Ook verhoogd het lichtjes jouw SEO-ranking.

Werken met call-to-actions

Vaak willen eigenaren van een website dat de bezoeker iets doet. Bijvoorbeeld een bestelling voor een dienst of product plaatsen, of een ander artikel lezen. Je moedigt de bezoeker aan iets te doen door een ‘call-to-action’, of ‘CTA’, te gebruiken. Dit doe je door middel van een grote knop in een felle kleur. Hierin plaats je de tekst: ‘Lees meer’ of ‘Nu kopen’. Het is belangrijk dat je precies aangeeft wat er gebeurt als iemand op de knop klikt.

Welke tips pas jij toe?

  • Deel dit bericht