Hoe creeër ik een gepersonaliseerde Magento webshop?

22 maart 2021

Hoe creëer ik een gepersonaliseerde Magento webshop?

Magento is een handig e-commerce platform voor verkopers die snel en effectief aan de slag willen met hun eigen webshop. Het werkt goed om transacties uit te voeren, maar een webshop is natuurlijk meer dan alleen transacties en betalingen. Er komt ook marketing bij kijken. Dat hebben de ontwikkelaars van Magento steeds beter begrepen. Daarom zit er sinds een paar jaar ook een functie in om segmenten aan te maken en een meer gepersonaliseerde webshop op te zetten. Deze functie zit standaard in Magento. Dat is ook een mooi vertrekpunt om nog wat extra tools in te zetten om je omzet op te krikken.

De klantervaring personaliseren door segmenten te gebruiken

Je kunt in Magento zogenaamde ‘segmenten’ maken. Dit doe je door naar ‘Customers’ te gaan en te navigeren naar ‘Segments’. Deze module maakt het mogelijk om segmenten aan te maken op basis van klant- en orderdata. Eerder bekeken producten worden bijgehouden, zodat je daar als verkoper op in kunt spelen.

Je kunt deze data gebruiken om op maat gemaakte banners, kortingsregels en marketingtechnieken in te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen een banner te tonen aan klanten die specifiek in Amsterdam wonen. Persoonlijk, aantrekkelijk en bovendien gericht op de klant. Klanten die in Groningen wonen, hebben immers niets aan een uitnodiging voor een uitverkoop in Amsterdam. Zo gebruik je de ruimte op je website nuttig.

De segmentatie module in Magento biedt je ook meer inzicht in wie je klanten zijn. Zo kun je in onder meer XML en CSV bepaalde gegevens exporteren. Dit werkt aan de hand van conditieregels. Zo kun je bijvoorbeeld een segment maken voor alle klanten die in 2020 een bepaald product hebben gekocht. Klanten die veelvuldig van een bepaald merk kopen, kun je dan specifieke acties voorschotelen.

Alle informatie die je uit de segmentatiemodule haalt, kan worden gebruikt om specifieke marketingcampagnes op te zetten. Daardoor voelt de klant zich persoonlijk aangesproken. En je weet het: een klant die persoonlijk wordt aangesproken, is sneller geneigd tot kopen. De segmentatiemodule is ook beschikbaar voor Magento-gebruikers die het systeem in de cloud gebruiken.

Segmenten voor niet ingelogde klanten

Segmenten werken ook voor klanten die niet ingelogd zijn. Zo kun je segmentatievoorwaarden instellen voor winkelwagens of bekeken producten in een bepaalde categorie. Met Magento kun je daar acties aan koppelen. Op die manier is er voor iedere klant, ingelogd of niet, een passend product te vinden.

Extra tools

Naast segmenten biedt Magento nog allerlei extra tools om je omzet te verhogen. Je kunt gebruikmaken van geavanceerde mogelijkheden voor personalisatie. De tool Datatrics is bijvoorbeeld een mooie toevoeging op het systeem. Dat is een datamanagement platform met een zelflerend algoritme die relevante datagedreven klantervaringen bouwt.

Met Magento heb je eindeloze mogelijkheden om een goed draaiende webshop op te zetten en steeds je webwinkel te verbeteren. Bij iXL bieden we hiervoor Magento Shared Hosting en Magento VPS.

  • Deel dit bericht