Het belang van SSL-certificaten voor zoekmachines zoals Google

14 september 2020

Het belang van SSL-certificaten voor zoekmachines zoals Google

Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat de gegevensoverdracht tussen een bezoeker en de server waarop de website staat veilig is. Dit komt doordat er sprake is van een versleutelde verbinding. De laatste jaren is een SSL-certificaat de standaard geworden. Sinds 2017 zijn browsers begonnen met het aanmerken van veilige en onveilige websites. Tegenwoordig is het in sommige browsers niet meer mogelijk een website te bezoeken als deze geen SSL-certificaat heeft.

Maar er zijn meer nadelen aan het ontbreken van een SSL-certificaat. Denk bijvoorbeeld aan de rang in zoekmachines. Tegenwoordig geeft een zoekmachine als Google voorrang aan websites die wel voorzien zijn van een SSL-certificaat.

Hoger in Google

Google is als een van de eerste bedrijven begonnen met het verplichten van SSL-certificaten. Dat was al te merken met de browser van Google, Google Chrome. Dit was een van de eerste browsers die het lastig maakt om een website te bezoeken die niet voorzien is van een SSL-certificaat. Het is dus geen wonder dat uitgerekend dit bedrijf er alles aan doet om het gebruik van SSL aantrekkelijker te maken. Een website met een onveilige verbinding heeft altijd een achterstand op een website die dat wel heeft. Dat is zeker voor Google het geval.

Het is moeilijk om precies te meten hoeveel impact het hebben van een SSL-certificaat heeft op de rangorde in Google. Maar het is wel duidelijk dat HTTPS-websites altijd hoger in de zoekresultaten van zoekmachines staan, dan websites die dat niet hebben.

Als bezoekers een website vinden die een beveiligde verbinding heeft en moeilijker te hacken is, zullen de meeste bezoekers de website vertrouwen. Om die reden trekt een beveiligde website meer bezoekers en komt de website hoger in de zoekmachines te staan.

Een betere gebruikerservaring

Die hogere rangorde in Google is niet alleen te danken aan het feit dat Google graag heeft dat een website is uitgerust met een SSL-certificaat. Het zorgt er namelijk ook voor dat de gebruikerservaring op de website beter is. Een internet browser zoals Google Chrome laat namelijk een waarschuwing zien wanneer de gebruiker een website bezoekt die geen SSL-versleuteling heeft. Uit onderzoek van Google blijkt dat bezoekers minder lang op een website zitten die geen SSL-encryptie heeft. Dit geeft een negatieve invloed op de zoekpositie in Google.

Commerciële websites zoals webshops die een SSL-certificaat hebben, stralen vertrouwen uit naar de bezoeker. Daardoor is het mogelijk om een veilige omgeving te bieden aan bezoekers, wat het aantal bezoekers ten goede zal komen. Een SSL-certificaat is goed voor de veiligheid. Daarom doet Google er alles aan om webmasters zover te krijgen dat ze een SSL-certificaat afsluiten. Als webmaster is de overweging voor een certificaat dus snel gemaakt. Want websites die nog steeds geen SSL-certificaat hebben, zullen steeds minder bezoekers krijgen. Dat heeft eronder meer mee te maken dat vrijwel alle browsers tegenwoordig een melding geven als de website niet van HTTPS voorzien is.

Om deze reden is het belangrijk een certificaat te gebruiken. Dat is goed voor de reputatie en het succes van de website.

  • Deel dit bericht